Kasutusloa taotlemine: mida on vaja teada

Kasutusloa taotlemine ja saamine on ehitusprotsessi lõppfaas. See dokument kinnitab, et hoone on rajatud vastavalt projektidokumentatsioonile, täidab kõiki ohutusnõudeid ja on valmis kasutamiseks. Ilma selle loata ei saa hoonet seaduslikult asustada ega kasutada.

Selles artiklis vaatleme, millised dokumendid võivad olla vajalikud kasutusloa taotlemiseks ja mida sellel etapil arvesse võtta.

Kasutusloa taotlemine

Kasutusloa taotlemiseks vajalikud dokumendid

  • Hoone ülevaatuse akt
    Selle dokumendi peavad allkirjastama omanik, ehitaja, järelevalvet teostav isik ja projekteerija. Juhul kui kõik need rollid täidab üks ja sama isik (näiteks omanik), märgitakse vastavatesse lahtritesse tema nimi ja allkiri..
  • Projektdokumentatsioon
    Täismahus tuleb esitada projektdokumentatsioon, mille alusel ehitustööd läbi viidi. Siia kuuluvad nii põhiprojekt kui ka kõikide insenerisüsteemide projektid. Dokumendid peavad olema allkirjastatud vastutavate projekteerijate poolt. Kui ehituse käigus tehti projekti muudatusi, tuleb esitada ka muudatusprojekt, mis vastab ehitusprojekti nõuetele.
  • Ehituspäevikud ja varjatud tööde aktid
    Ehituspäevikud ja varjatud tööde aktid peavad olema allkirjastatud vastutavate pädevate isikute poolt. Need dokumendid kinnitavad, et tööd viidi läbi vastavalt projektile ja ehitusnormidele.
  • Auditid ja protokollid
    Mõnel juhul, kui aktid ja päevikud puuduvad, võib olla vajalik auditi läbiviimine. Auditid peavad läbi viima akrediteeritud spetsialistid ning need hõlmavad elektri- ja gaasipaigaldiste, ventilatsiooni-, küttesüsteemide, veevarustuse ja kanalisatsiooni kontrolli. Nende kontrollide tulemused vormistatakse protokollidena.
Kasutusluba taotlemine
  • Insenerisüsteemide joonised
    Tuleb esitada kõikide insenerisüsteemide (küttesüsteem, veevarustus, kanalisatsioon, elektrivarustus, ventilatsioon) teostusjoonised. Need joonised peavad olema allkirjastatud vastutavate isikute poolt ning esitatud PDF-formaadis.
  • Geodeetiline mõõdistamine
    Pärast ehituse lõpetamist on vaja läbi viia geodeetiline mõõdistamine, mis peab olema tehtud ja allkirjastatud litsentseeritud geodeedi poolt. Need andmed tuleb registreerida Tallinna geomonitooringu infosüsteemis.
  • Fassaadide fotod
    Dokumentide hulka kuuluvad ka hoone kõigi fassaadide fotod, mis kinnitavad hoone välisilme vastavust projektdokumentatsioonile.
  • Dokumendid, mis kinnitavad tuleohutust
    Vajalikud on dokumendid, mis tõendavad hoone vastavust tuleohutusnõuetele. Need dokumendid saab kohaliku tuletõrjejärelevalve ametilt. Täpsemat teavet nõuete kohta leiate Päästeameti kodulehelt.
  • Korstnapühkimise akt
    Kui hoones on korstnad, tuleb esitada nende puhastamist tõendav akt. See dokument on vajalik ka tuleohutuse kinnitamiseks.
  • Tõend jäätmekäitluse kohta
    Ehitusprotsessi käigus võivad tekkida ehitusjäätmed, mis tuleb nõuetekohaselt käidelda. Selleks on vaja esitada tõend, mis kinnitab jäätmekäitluse õigsust.

 

Kasutusloa taotlemine: olulisemad punktid

Dokumentide ettevalmistamisel kasutusloa taotlemiseks on oluline arvestada, et insenerisüsteemide tekitatav müra tase ei tohiks ületada kehtestatud norme. See on eriti oluline küttesüsteemide, jahutuse ja ventilatsiooni puhul. Nõuete kohaselt ei tohi müra tase krundi piiril ületada 50 dB päeval ja 40 dB öösel.

Kasutusloa taotlemine nõuab hoolikat lähenemist ja dokumentide põhjalikku ettevalmistamist. Vajalike aktide, protokollide või muude tõendavate dokumentide puudumine võib protsessi oluliselt viivitada ja põhjustada täiendavaid kulutusi. Seetõttu on oluline aegsasti kogu vajalik dokumentatsioon ette valmistada ja vajadusel pöörduda spetsialistide poole, et viia läbi kõik vajalikud kontrollid ja auditid.